Succesverhaal Estafette Nieuw bij dyslectische leerling “Mijn leerlingen werken graag met Estafette Nieuw. Meestal ligt hun boek al op tafel voordat ik de les heb aangekondigd”, vertelt Marianne van der Boomen van basisschool Willem Christiaans in Ledeacker. Marianne is IB’er en leerkracht in groep 3/4. Ook over Estafette Nieuw op het digibord zijn de leerkrachten in Ledeacker enthousiast. “Omdat we in groep 3 Veilig leren lezen op het digibord hebben, weten de kinderen al wat ze kunnen verwachten. Dat werkt prettig”, legt Marianne uit. Bijzondere ervaring Marianne vertelt over een bijzondere ervaring met een van de leerlingen die zij begeleidt bij het lezen. “Job is een jongen met ernstige dyslexie. Al in M4. Op een dag zei hij: ‘die boekjes zijn veel te gemakkelijk voor mij’. Leestechnisch klopte dat niet, maar op begripsniveau wel. Dus pakte ik M5 erbij. In het begin vond hij die boekjes erg moeilijk; soms kon hij de woorden niet goed uitspreken. Maar door de grondige voorbereiding in het werkboekje, kon hij al snel zelf volledige bladzijden lezen.” Estafette Nieuw en dyslexie. groep 2 ben ik met hem gestart met de letters. Aangekomen in groep 5 vond hij het vervelend dat hij van die ‘simpele’ boekjes moest lezen. De boekjes E3 hadden we uit, dus we startten met Marianne vervolgt: “En wat ik nog leuker vind, is de opmerking van Job dat hij lezen nu een van de leukste lessen vindt. En dat terwijl de pauze jarenlang favoriet was. Al onze leerlingen hebben plezier in lezen sinds we met Estafette Nieuw werken. En wij als leerkrachten vinden dat we nu op een goede manier werken aan het voortgezet technisch lezen.” Plezier in lezen Pagina 6

Pagina 8

Interactieve online relatiemagazine, deze spaarprogramma of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar online converteren van elesmateriaal.

Uitgeverij zwijsen


You need flash player to view this online publication