Verschillende aanpakken Hoge leesdoelen Ook Nicole Bakx, leesspecialist en groepsleerkracht van groep 5, ziet veel voordelen bij Estafette Nieuw. “De methode werkt met het nieuwste AVIsysteem en voldoet aan onze belangrijkste eisen. De convergente differentiatie in drie niveaus is goed uitvoerbaar. De leerlingen werken op maat en de verschillen tussen de leerlingen blijven gelijk. Bovendien nemen leesmotivatie en woordenschat een belangrijke plaats in.” Suzan vult aan: “Wij werken opbrengstgericht en stellen hoge leesdoelen. We waren aangenaam verrast toen we zagen hoe goed de leerlingen scoorden op de DMT- en AVItoetsen in januari!” Hoe gaan ze bij De Robbedoes om met de verschillende aanpakken? Nicole: “De risicolezers krijgen les volgens aanpak 1. Voor hen is extra lesmateriaal beschikbaar. We geven deze groep een uur extra leesonderwijs verdeeld over de lesweek. De leerlingen van aanpak 3, de vlotte lezers, kunnen prima zelfstandig uit de voeten en voor hen biedt de methode ook voldoende leesmateriaal.” De digitale voorleesstoel. Voorbereidingstijd De overgang naar een nieuwe methode vergt tijd. Nicole: “Ja, dat klopt, maar Estafette Nieuw is helder en zit goed in elkaar. Als je eenmaal begonnen bent met de eerste les is het verloop duidelijk en gestructureerd. De wekelijkse lessen hebben namelijk steeds dezelfde opbouw. Ook de digitale toetsregistratie is overzichtelijk en bij het per aanpak indelen van de leerlingen is de Toetssite een handig hulpmiddel.” Meeleven met Olle Niet alleen de leerkrachten zijn enthousiast over Estafette Nieuw. Suzan: “Mijn leerlingen noemen de teksten afwisselend. Estafette Nieuw bevat korte verhalen, gedichtjes en interviews, maar ook een vervolgverhaal. Hierin bijten de kinderen zich vol enthousiasme vast. Ze leven echt mee, zoals met het jongetje Olle dat een maand bij zijn tante gaat logeren. Olle vindt het helemaal niet leuk dat zijn ouders weg zijn en verzint daarom een spookvriendje. Samen beleven ze spannende avonturen. Mijn leerlingen kunnen niet wachten om te lezen hoe dit vervolgverhaal afloopt… zou tante ontdekken wat Olle allemaal uitspookt?” Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een cursus, page flip flash of internet nieuwsbrieven? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online maken.

Uitgeverij zwijsen


You need flash player to view this online publication