16

16 l BS Roald Dah Ju Hann f y Gijse l vertel t! ‘Het zandloperlezen verveelt nooit’ “Wij werkten met een methode voor technisch lezen die totaal geen zoden aan de dijk zette. Het was een saaie methode en de kinderen boekten geen vooruitgang. En daar kwam nog eens bij dat in de groep 4 waar ik het schooljaar 2010-2011 mee werkte veel zwakke lezers zaten”, vertelt Hanny Gijsel, leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint Michielsgestel. Na de herfstvakantie mocht Hanny met Estafette Nieuw aan de slag en boekt daarmee mooie resultaten. Vaste lesopbouw “Een van de voordelen van Estafette Nieuw, is de vaste lesopbouw die terugkomt in iedere groep”, gaat ze verder. “Ik begin de ochtend altijd met een kwartier duolezen. Alle kinderen, dus die van de aanpakken 1, 2 en 3, doen dit met de woordrijen uit Vloeiend & vlot. Kinderen met een gelijk leesniveau koppel ik aan elkaar.” De leesstoel Estafette Nieuw adviseert om het lezen van de woordrijen met een zandloper te doen. Terwijl het ene kind leest, houdt de ander de tijd bij. Als de kinderen dezelfde rijen een tweede en derde keer lezen, merken ze dat het sneller gaat en dat stimuleert hen. Hanny: “Als de leerlingen op tijd klaar zijn met de woordrijtjes, mogen ze het verhaaltje dat eronder staat ook oefenen. Ze vinden het leuk om dit daarna voor te lezen aan hun klasgenoten. Hierbij gebruik ik de leesstoel uit de Leerkrachtassistent. Degene die voorleest, krijgt applaus en dat vinden de kinderen prachtig. En het lezen met de zandloper blijft leuk, ook al doen we het vrijwel iedere dag.” Pagina 15

Pagina 17

Heeft u een magazine, you can flip of online jaarverslagen? Gebruik Online Touch: editie digitaal uitgeven.

Uitgeverij zwijsen


You need flash player to view this online publication