14

14 CBS Kethel Ju Conni f e Mac Gillav ry vertel t! Estafette Nieuw prima methode voor combinatieklassen “School is misschien de enige plaats waar kinderen nog de tijd en rust vinden om eens lekker te lezen”, merkt Connie Mac Gillavry van basisschool Kethel in Schiedam op. En lekker lezen dat doen ze hier vooral sinds de invoering van Estafette Nieuw. Pluspunten Het team van deze basisschool koos twee jaar geleden voor Estafette Nieuw, omdat de methode zowel sterke als zwakke lezers voldoende materiaal biedt en voldoet aan de nieuwste wetenschappelijke Combinatieklas Heldere differentiatie. Connie werkt zeventien jaar op basisschool Kethel en is coördinator middenbouw en leerkracht in groep 3. In schooljaar 2011-2012 heeft ze - net als in 2009-2010 - een combinatieklas groep 3/4. “In een combinatieklas kun je prima met Estafette Nieuw uit de voeten”, vertelt ze. “Leerlingen in een combinatieklas moeten regelmatig zelfstandig werken. Als ik de kinderen van groep 3 zelfstandig met het planbord van Veilig leren lezen aan het werk zet, kan ik met groep 4 een Estafetteles doen. Een opdracht als het oefenen van woordrijen uit Veilig & vlot is daar bijvoorbeeld zeer geschikt voor.” inzichten. Connie: “Andere pluspunten zijn de duidelijke lesdoelen en de heldere differentiatie. Bovendien maakt de Toetssite een goede vergelijking met landelijke normen mogelijk.” Differentiatie Estafette Nieuw differentieert met behulp van drie aanpakken. Binnen de differentiatie heeft iedere les ook een gezamenlijk deel. Connie: “Dit is goed voor Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een online shop in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

Uitgeverij zwijsen


You need flash player to view this online publication