Heldere methode. Groei in AVI- en DMT-lezen. Grote groei In het schooljaar 2009-2010 zijn de leerkrachten van deze basisschool gestart met een driejarige intensieve cursus Preventieve Aanpak Leesproblemen. Liesbeth vertelt: “Na het eerste cursusjaar hadden wij een grotere groei verwacht. Sinds het schooljaar 2010-2011 werken we vanaf groep 4 met Estafette Nieuw. We hebben nog niet alle kinderen op het niveau dat ze zouden moeten hebben, maar met name kinderen die een leesachterstand hebben, hebben een grote persoonlijke groei doorgemaakt.” Overzichtelijk Liesbeth prijst de overzichtelijkheid van Estafette Nieuw. “De methode geeft duidelijk aan wat je per les kunt doen. Ook een leerkracht die komt invallen, kan direct een les technisch lezen geven. Een ander positief punt is het lezen met doelen. De methode geeft duidelijke lesdoelen. Soms laat ik de kinderen zelf een doel bedenken. Dan zeggen ze: ‘ik wil nog meer woorden kunnen lezen’ of ‘ik wil de tekst mooi kunnen voorlezen’.” Combinatie met Veilig leren lezen Ook groep 3 en 4 vormen een combinatieklas. Liesbeth: “We gebruiken in groep 3 al een aantal jaar Veilig leren lezen. De combinatie met Estafette Nieuw is heel goed, beide methoden bieden zoveel verschillende leesmaterialen. Groep 3 kan je al na enkele weken zelfstandig korte opdrachten laten maken. In de loop van het jaar worden de opdrachten uitgebreid en in die tijd ga je dan met groep 4 aan de slag met Estafette Nieuw.” Vertrouwen en houvast. Pagina 10

Pagina 12

Interactieve digitale catalogus, deze folder of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van online onderzoeksrapporten.

Uitgeverij zwijsen


You need flash player to view this online publication